Jag missade början, men lite hann jag se av Kvällsöppet som ikväll hade valspecial om skolan. På bara en minut hann jag bli upprörd medan Jan Björklund talade. "Jämför med Finland. Finland är bra. Där har man färre lärare. Men bättre resultat. Betyg från ettan.Vi måste höja lärarnas status. Då kommer vi få bra studenter till lärarutbildningen."
Restuppgiften jag skrev klart idag handlade bland annat om att höja lärarnas status. Visst, fine by me! Men inte på bekostnad av eleverna. Ärligt talat, statusen och lönen och huruvida vi kan kallas "professionella", det ger jag fan i. Det finns så mycket annat man måste fokusera på i skolan. Typ ELEVERNA. Vad är det som säger att eleverna i Finland mår eller är bättre för att de får högre resultat på proven? Prov och betyg är väl ändå inte allt skolan handlar om? Jag blir så upprörd att jag knappt kan förklara vad jag menar.
"Det är klart att vi anställer fler lärare när det kommer fler elever". Jamen vem påstod nåt annat? Han missade det där om att det kanske hade varit en bra idé med fler lärare och mindre elevgrupper, det var ju DET som diskuterades. Han borde testa att undervisa i en klass med 30 elever och försöka synliggöra alla dessa, ge alla lika mycket uppmärksamhet. Han borde det. Eller så kunde han ju flytta till Finland om det nu är så himla bra där.
Och sist men inte minst: "Då kommer vi få bra studenter till lärarutbildningen." Snacka om slag i magen. Aj. Jag är ju fan skitduktig och jag kommer bli en skitduktig lärare. Och hellre ser jag att elever har lärare som vill vara där, än lärare som är där bara för att det är ett högstatusyrke med bra lön.
Alltså fan, jag ville inte bli upprörd ikväll igen. Det var nog jobbigt igår när jag skrev den där jäkla resten om exakt samma sak.
Och detta var från några få minuter av programmet. Tänk om jag hade sett hela. Kanske får kolla på nätet imorgon. Jag menar, jag ska ju uppenbarligen bli upprörd över skoldebatten varje kväll, så jag kan ju inte skippa det imorgon.
Och just det. Rösta rödgrönt. Seriöst. Tänk på eleverna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar